Forvaltning
Drift
Vedlikehold
Utvikling

Mer om våre tjenester

Ved å avtale et møte kan vi skreddersy en løsning som er tilpasset dine behov
og som gir deg en kostnadseffektiv eiendom.

Forvaltning av eiendom

  • Daglig ledelse av eiendommen
  • Delta på styremøter og generalforsamlinger
  • Styresekreter
      • Utarbeide utkast til styrets årsberetning
      • Utarbeide utkast til styreprotokoller
      • Utarbeide utkast til generalforsamlingsprotokoller
      • Ájourføre Selskapets vedtekter når besluttet av Selskapet
  • Rapportering til kunde
      • Overordnet bygg informasjon
      • Leietakerinformasjon
      • Leiebetingelser
      • Status leietakere
      • Markedstrender
      • Vedlikeholdsplan m/handlingsplan
      • Status pågående vedlikeholds og leietakertilpasningsprosjekter
      • Status eiendomsdrift, brannvern, energi- og miljø, HMS
      • Regnskapsrapport
      • Likviditet
      • Lånevilkår
      • Forsikring
  • Gjennomføre styrevedtak
  • Strategisk rådgivning
  • Kontakts forvaltning
      • Oppfølging av sikkerhetsstillelse / depositum fra leietakere
      • Reforhandling av løpende leieforhold og utleie av ledige lokaler
      • Bistå ved overtakelsesbefaringer ved inn- og utflytning av lokaler
      • Kreve inn felleskostnader, herunder besørge nødvendige purringer og inkasso
      • Bistå ved utøvelse av leieopsjoner
      • Besørge at kontraktsfestede frister overholdes
      • Løpende oppdatere leietakeroversikt
      • Innhente leietakererklæringer for merverdiavgift
      • Bistå med avvikling av leieforhold
      • Utarbeide Leietakerperm med informasjon om bygget og husordensregler, driften og kontaktpersoner, leietakers plikter og ansvar, HMS og krav til internkontroll, felleskost mm.
  • Bistå med løpende spørsmål fra leietakere tilknyttet drift og vedlikehold samt spørsmål i forbindelse med leiekontrakten og tilhørende bestemmelser, herunder følge opp at leietaker utfører sin vedlikeholdsplikt
  • Håndtere ordinære driftsrelaterte saker overfor plan og bygningsmyndigheter
  • Innhente og inngå tilfredsstillende forsikringsavtaler i tråd med Selskapets vedtak
  • I nødvendig utstrekning bistå med fremskaffelse av dokumentasjon og informasjon til Selskapet ved salg av Eiendommen eller Selskapet, herunder i tilknytning til due diligence prosesser
  • Aktiv leietakeroppfølging
  • Myndighetskontakt
  • Økonomistyring
  • Budsjettering
  • Bistand knyttet til finansiering av eiendommen, opptak og reforhandling av lån mv.
  • Fakturabehandling
  • Innkreving av husleie, felleskostnader og tilhørende inntekter
  • Administrere felleskostnader
  • Oppfølging mislighold
  • MVA-oppgjør med løpende avstemming av offentlige avgifter
  • Årsoppgjør inkl. likningspapirer (regnskap, balanse og noter)
  • Annen rapportering mot offentlig myndighet
  • Optimalisere driftsplan
  • Koordinere av servicetjenester byggdrift, kantine, renhold, resepsjon, mv.
  • Driftsbudsjett
  • Utarbeide forenklet teknisk tilstandsrapport for bygg og tekniske anlegg
  • Etablere og følge opp vedlikeholdsplan
  • Løpende tilsyn av bygg og tekniske anlegg
  • FDV dokumentasjon, vedlikeholde dokumentasjon i digitalt forvaltningsprogram
  • Påse at leietaker og utleier opprettholder og dokumenterer sine vedlikeholdsplikter iht. leieavtale
  • Garanti og reklamasjonsoppfølging etter gjennomførte prosjekter
  • Serviceavtaler, oppfølging servicerapporter
  • Formidling håndverkertjenester
  • Kontakt med offentlige myndigheter
  • Etablere og følge opp nødvendige service- og vedlikeholdsavtaler
  • Etablere og følge opp egen- og internkontroller. Sørge for at kontrollene utføres i iht. forskriftskrav
  • Bistand med energioptimalisering, miljø og kildesortering, samt bistand i gjennomføring av energibesparende tiltak
  • Bistand knyttet til teknisk due diligence
  • Bistand ved overtakelse av vedlikeholdsarbeider (fra prosjekt til daglig drift)

Drift av eiendom

  • Utarbeidelse av lønnsom og effektiv driftsplan
  • 24 timers vakt beredskap
  • Vedlikeholde FDV dokumentasjon
  • Oppfølging internkontroll, eks. brannvern, elektro, legionella mv.
  • Driftsoptimalisering
  • Feilsøking på tekniske anlegg
  • Energi- og miljøledelse
  • Energimerking
  • Energivurdering tekniske anlegg
  • Brannvernledelse
      • Vedlikehold av eiendommens brannbok
      • Planlegge, gjennomføre og dokumentere brannøvelse
      • Planlegge, gjennomføre og dokumentere opplæring av eiendommens brukere
      • Internkontroll med fokus på brannsikringstiltak
      • Avvikshåndtering
  • HMS
  • Leietakerservice
  • Løpende regnskapsførsel med kvartalsvis rapportering
  • MVA-oppgaver
  • Justeringsforpliktelser mva.
  • Anleggsregister
  • Lønnskjøring, inkl. styrehonorar
  • Årsregnskap/årsoppgjør
  • Ligningsoppgaver
  • Aksjonærregisteroppgave
  • Tilstandsrapport, registrering, vedlikeholdsplan, budsjett
  • Vedlikeholdsplan
  • Prosjektledelse
  • Prosjektkoordinator
  • SHA koordinator
  • Byggherrens representant
  • Anbudsarbeid
  • LCC analyse
  • Analyse- og mulighetsstudie av eiendom
  • Samarbeidsavtaler med gode underentreprenører, utnytte porteføljevolumet

Ta kontakt i dag for et uforpliktende møte